Robbert Willemsen • 5 september 2022, 19:04 • Asser Courant
Het idee werd geboren toen Joris Koops aan zijn oma dacht, die steeds onzekerder werd op de fiets. Hoe akelig het zou zijn als zij ten val zou komen, gewond zou raken en niemand zou kunnen bereiken? Het zette de 26-jarige Assenaar aan het denken. Joris begon te werken aan een registratie-apparaatje voor aan de fiets en dat mondde vorige week uit in de presentatie van de start-up Bypoint Valdetectiesysteem bij de vaste testlocatie van het systeem, Anjo Jager Fietsen in Assen.
Joris Koops lijkt, samen met zakenpartner Andrew Grimminck, iets bijzonders in handen te hebben, waar veel investeerders (zoals de provincie Drenthe en de Rabobank) zowel zakelijk als maatschappelijk grote waarde in zien. Zeker als je bedenkt dat – zoals onderzoekscijfers aantonen – de ambulance alleen in Drenthe al jaarlijks 750 keer uitrukt voor een gevallen, gewonde fietser. En waarschijnlijk, zo zei Foppe Koen, verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid namens de provincie, gaat het om meer valpartijen. ‘Want dit zijn alleen nog maar de geregistreerde ongevallen waar een ambulance op afgaat.’
Eerste uur na val essentieel
Landelijk gezien vinden in Nederland 50.000 eenzijdige fietsongelukken plaats. Vooral het eerste uur na het ongeval is wat hulpverlening betreft van essentieel belang. Traumatoloog Gerard Beerthuizen van het Martiniziekenhuis in Groningen spreekt van het ‘Golden Hour’. Wordt een slachtoffer binnen dat uur geholpen, is de kans op herstel aanzienlijk groter dan na dat uur. In dat laatste geval neemt het risico op blijvend letsel toe. De meest voorkomende verwondingen bij een buiteling van de fiets zijn aan hoofd, borstkas, buik, arm en been.
En wie denkt dat vooral ouderen van de fiets vallen: ook kinderen jonger dan 18 jaar (35 procent) treft regelmatig dit noodlot. 61 procent van de slachtoffers is man en in liefst 70 procent van de gevallen gaat het om een eenzijdig ongeluk.
Sms
Als zo’n valpartij op een verlaten plek plaatsvindt, biedt de Bypoint uitkomst. Het kastje registreert de val en het apparaatje vraagt zelf of de fietser hulp nodig heeft. Als het slachtoffer niet binnen een minuut zelf het kastje uitzet (dus niet reageert of niet in staat is te bewegen) wordt een sms gestuurd naar één van de drie geprogrammeerde contactpersonen. Die kan via de doorgestuurde gps-coördinaten zien waar het slachtoffer zich bevindt, zelf actie ondernemen of de hulpdiensten inschakelen. Joris: ‘Dankzij de coördinaten weet de ambulancechauffeur ook precies waar hij heen moet.’ ( Lees verder na de foto )
Als student Ondernemerschap en Retail Management aan de Hanzehogeschool in Groningen legde Joris de basis voor het detectiesysteem. Hij schreef er in 2020 een scriptie over en dat leverde hem dat jaar de Rabo Ondernemersprijs op. De eerste stap was gezet. Vervolgens ging het snel. Onder meer geldschieters in Sillicon Valley (dé broedplaats voor technologie in San Francisco) zagen wel iets in die schrandere jongeman uit Assen. Daarnaast kwam Joris in contact met de Stichting Boost-Up, een organisatie die noordelijke investeerders samenbrengt en de Assenaar hielp met het businessplan. Dat gaf Joris de gelegenheid Bypoint – zoals het apparaat inmiddels was gedoopt – volledig door te ontwikkelen en klaar te maken voor de verkoop. ‘We willen Bypoint nu landelijk uitrollen en als het even kan ook internationaal laten groeien.’
Andere mogelijkheden
Het apparaat biedt door de geavanceerde trackingtechnologie overigens ook andere mogelijkheden. Zoals het opsporen van gestolen fietsen of het monteren op scootmobiels. Lachend: ‘Dat zijn inderdaad mogelijkheden voor de toekomst, maar eerst concentreren we ons op gevallen fietsers.’
Omdat – zoals uit de cijfers blijkt – zowel jong als oud in de problemen kunnen komen na een val de fiets, richt Joris zich op alle leeftijden. ‘Zo zijn we volgend jaar met ons product present tijdens de Drentse Fiets4daagse en ja, we kunnen ons ook richten op scholen, waar veel leerlingen een flink eind moeten fietsen.’
Met data locatie veiliger maken
De Bypoint verzamelt echter ook allerlei data tijdens ongevallen, zoals de locatie en de omstandigheden. En dat is weer van belang voor de wegbeheerder, de provincie. Foppe Koen: ‘Met die data kunnen we onder meer achterhalen waar plekken zijn waar regelmatig ongelukken gebeuren en kijken of we iets kunnen doen om die locatie veiliger te maken voor fietsers.’
Heb jij de Bypoint al?
De Bypoint is nu verkrijgbaar in onze webshop!