Bypoint wil het aantal fietsongevallen verminderen met valdetectie

Door de populariteit van e-bikes doen zich de laatste jaren meer fietsongelukken voor, met name onder senioren. Startup Bypoint heeft daarvoor een mogelijke oplossing ontwikkeld: een apparaatje dat je aan je fiets hangt met valdetectie.

Wat is Bypoint?

‘s Werelds eerste valdetectiesysteem voor de fiets, zonder een koppeling met een mobiele telefoon en app. Het is een fysiek product dat wordt geïnstalleerd aan de zitbuis van de fiets, daar waar ook het slot zit. De technologie is beschermd in een stevige, compacte behuizing en er is een luidspreker ingebouwd. Als je valt, heeft het apparaatje dat door. Druk je niet binnen één minuut de SOS-knop in, dan wordt automatisch doorgeschakeld naar één van de drie SOS-contactpersonen en wordt je gps-locatie gedeeld.

In 2020 kwam oprichter Joris Koops op het idee en is hij begonnen met de uitwerking van het concept. ‘Mijn oma fietste zelf veel. Ik vond het mooi dat dat nog kon, haar laatste stukje vrijheid. Maar ik dacht wel: wat als haar iets zou overkomen? Kan ze zelf snel genoeg hulp inroepen?’

De ondernemer besloot de vraag breder te onderzoeken en te bekijken wat er nog meer speelt in de fietsbranche op veiligheidsgebied. Hij kwam in contact met traumachirurgen en las schrikbarende cijfers over fietsongevallen: in 2022 kwamen 291 fietsers om het leven in het Nederlandse verkeer, het hoogste aantal sinds 1996. Een helm kan ergere schade deels voorkomen. Maar net zo belangrijk is dat er na een val snel hulpverlening op gang komt.

Wat bleek uit gesprekken met traumachirurgen is dat slachtoffers vaak onnodig lang moeten wachten op de juiste hulp. Koops: ‘Mensen zijn te gehavend om zelf te alarmeren. En onderschat ook de schrikreactie niet. Als iemand in een afgelegen bos is gevallen, is het niet gemakkelijk om hulp naar de juiste plek te sturen.’

Wie zit er achter?

De 27-jarige ondernemer Joris Koops uit Assen. Hij studeerde ondernemerschap en retailmanagement en wijdde het laatste jaar van zijn studie en zijn scriptie aan de valdetectie. Onderzoek combineerde hij zoveel mogelijk met zijn opleiding. En met resultaat: in 2020 won hij de Rabobank-ondernemersprijs.

Van daaruit is het balletje gaan rollen en ging hij in gesprek met verschillende productiebedrijven. Zijn technische kennis en expertise nam daardoor toe. ‘Ik heb me aardig opgewerkt op technisch niveau. Je kan fantastische ideeën hebben, maar als je die niet kan uitwerken, kom je geen steek verder. De reis die ik daar heb gemaakt heeft gerealiseerd in vervolgstappen. Het gaf me de mogelijkheid om contacten te leggen op verschillende vlakken.’

Wie zitten er op te wachten?

De valdetectie is in eerste instantie bedoelt voor fietsende senioren. Door de e-bike fietsen zij tot op latere leeftijd door. Zij zijn alleen niet altijd zeker in het verkeer en lopen doorgaans een grotere kans op een fietsongeval. De valdetectie kan de schade beperken door in het eerste, ‘golden hour’ na de val hulpverlening op gang te brengen.

Maar ook anderen kunnen profijt hebben van de valdetectie. Koops noemt als voorbeeld jongeren die in een dorp wonen en een flinke afstand moeten afleggen op school te komen. ‘Kinderen willen niet continu getrackt worden door hun ouders op hun telefoon, zo hebben ze het gevoel dat ze constant gevolgd worden. Toch willen ouders weten of alles wel goed gaat. Ons systeem geeft een seintje als het onderweg misgaat.’

Er is ook meerwaarde voor racefietsers. Zij kunnen de valdetectie net zo goed inzetten als e-bikers en stadsfietsers. Voor bijvoorbeeld mountainbikers is het systeem wel wat minder geschikt. Je rijdt dan offroad, waar de impact anders is. Zou het systeem een jump verwarren met een valpartij, dan leidt dat tot een valse melding. ‘Daarvoor moeten we eerst nog wat meer parameters meten’, aldus Koops.

Wat is het verdienmodel?

Bypoint verkoopt de hardware, het product zelf, voor 119 euro. Daarnaast moet er nog een licentie afgesloten worden om het apparaat te kunnen gebruiken. De primaire doelgroep, de ouderen, betalen het liefst een groter bedrag in één keer, zo blijkt uit eigen onderzoek. Een jaarlicentie kost je 54,99 euro en voor vier jaar betaal je 138,99 euro. Daar zijn kosten voor de simkaart in verwerkt.

Bypoint verkoopt vooral via fietsenwinkels. Er is ook een webshop, maar die is meer bedoeld om online vindbaar te zijn voor de gebruiker. ‘We geven online direct aan dat het product aangeschaft kan worden bij de retailer zelf. Onze resellers zijn onze partners, zij kunnen nog meer waardevol advies geven en zijn daarmee van extra toegevoegde waarde.’

Hoever is Bypoint?

Afgelopen december is Bypoint gestart met de verkoop van hun producten. Inmiddels zijn er meer dan 130 resellers aangesloten die een startpakket hebben afgenomen van gemiddeld zes tot twaalf producten. In alle twaalf provincies zijn verkooppunten. Bypoint onderhoudt contact en biedt ondersteuning aan deze retailers bij specifieke verzoeken.

Bypoint is nu bezig om het netwerk stapsgewijs te vergroten. De nieuwe samenwerking met fietsgroothandel Kruitbosch, tevens het moederbedrijf van de fietsmerken Cortina en Alpina, is daarin een belangrijke stap.

Nog geld nodig?

Nu nog niet. Eind 2021 heeft Bypoint de eerste financiering opgehaald bij Assense investeerders en bij een Groningse investeringsgroep, stichting Boost Up. Ook droeg de provincie Drenthe bij. In totaal gaat het om een bedrag van zo’n 300.000 euro.  Voorlopig is dat nog wel even genoeg om het product landelijk uit te rollen.

De provincie Drenthe krijgt als samenwerkingspartner anonieme ongevalsdata, zoals ongevallocaties en fietstype. ‘Op den duur kunnen we zien: op welk fietspad en met welk type fiets gebeuren de meeste ongelukken? Er is inmiddels een start gemaakt met de aanlevering van data. Daarnaast zetten we onverminderd in op verdere innovaties op het gebied van fietsveiligheid.’