Valdetector voor de fiets

Gevallen met de elektrische fiets? Dan krijgt uw contactpersoon een bericht en de coördinaten en kaart van uw locatie. Zo hoopt ondernemer Joris Koops van startup Bypoint fietsen veiliger te maken. ‘Het eerste uur na een val geldt als het golden hour.’

Tekst: Marlies ter Voorde

‘Nee hoor, dat is niet nodig. Het apparaat heeft zelf door wanneer iemand gaat fietsen… Prima. Laat het vooral weten als er meer vragen zijn!’ We bevinden ons weliswaar niet bij de helpdesk van startup Bypoint in Assen maar in het kantoor van de directeur, maar wie een kleine onderneming runt, heeft meerdere taken. Joris Koops, de directeur in kwestie en oprichter van het tweemansbedrijf, beschouwt het als een van de leuke kanten van zijn baan. ‘Maar dat er juist nu veel gebeld wordt is onhandig en bovendien toevallig ‘, verontschuldigt hij zich.

Bypoint maakt valdetectoren voor e-bikes, en een van de fietswinkels die zijn product gaat verkopen, heeft vandaag zijn eerste klant. Koops: ‘Ik ga altijd even bij zo’n winkel langs om alles door te nemen, maar die afspraak staat gepland voor morgen. En mijn collega, commercieel manager Andrew Grimminck, is vandaag bij een andere klant.’

Het Bypoint systeem zit aan de zitbuis bevestigd.

Framekastje

De valdetectoren van Bypoint gaan sinds december over de toonbank. Het product is als kastje, net iets groter dan een aansteker, dat aan het frame wordt vastgemaakt. Hierin zitten een gps-system dat kan zien waar de fietser zich bevindt, en een detector die de bewegingen van de fiets meet. Hoe die laatste werkt, kan Koops niet zeggen wegens een afspraak met zijn subsidiegevers en investeerders, maar het ligt voor de hand dat er versnellings- en torsiemeters aan te pas komen.

Detecteert het meetinstrument een val, dan treedt het alarmsysteem in werking. Koops: ‘De fietser heeft dan een minuut om de alarmering uit te schakelen door op een knop te drukken.’ Gaat die minuut voorbij zonder dat er op de knop wordt gedrukt, dan gaat er een bericht naar de eerste van de drie opgegeven contactpersonen. ‘Bypoint heeft een val gedetecteerd op de volgende locatie’, meldt dit bericht, met daarbij de coördinaten, een kaartje van de plek waar de fietser zich bevindt en een routebeschrijving om daar te komen.

Vijftigduizend ongevallen

‘Het gebeurt vaker dan je misschien denkt, dat een gevallen fietser pas na langere tijd wordt opgemerkt, zegt Koops. In Nederland vinden jaarlijks vijftigduizend eenzijdige fietsongelukken plaats – ongelukken waarbij geen andere verkeersdeelnemer betrokken is. En hoe eerder iemand wordt behandeld aan eventueel letsel, hoe kleiner de kans op ernstige gevolgen. Het eerste uur na zo’n val geldt voor hulpverleners als het golden hour. ‘Zelfs als er wel iemand bij je is, kan het lang duren voor je wordt gevonden’, zegt Koops. Vaak weten mensen niet precies waar ze zijn, waardoor hulpverleners moeten gaan zoeken naar een fietspad waarvan ze de locatie alleen bij benadering weten.

Het idee voor de valdetector ontstond al tijdens zijn studie ondernemerschap en retailmanagement aan de Hanzehogeschool Groningen, vertelt Koops die de opleiding aanvankelijk deed om het autobedriif van zijn ouders over te nemen. ‘Een kennis van mijn oma viel toen met haar fiets en heeft lang op hulp moeten wachten.’ Valdetectie bestond al wel, ontdekte hij, maar dan alleen als app of apparaatje in combinatie met een mobiele telefoon. ‘Die moet de fietser dus aanzetten en meenemen en juist bij een val bestaat de kans dat het system uitvalt of de verbinding verbreekt.’

Het Bypointsysteem is het eerste systeem van valdetectie voor aan de fiets dat geheel autonoom werkt, zegt het bedrijf. Als het eenmaal aan een fiets zit en alles is geïnstalleerd, dan hoeft de gebruiker alleen nog maar af en toe de batterij op te laden. Verder gaat alles automatisch.

Ondernemersprijs

Het opstartkapitaal voor het bedrijf en ook het contact met de productontwikkelaar die hem het proof of concept hielp ontwikkelen, heeft Koops te danken aan zijn deelname aan de Rabo Ondernemersprijs, een competitie georganiseerd door zijn hogeschool, de Rijksuniversiteit Groningen en Rabobank, waaraan 78 ondernemers-in-spe deelnamen. Die won hij, hetgeen betekende dat hij tienduizend euro mee naar huis mocht nemen om een product te ontwikkelen. Daarna volgden investeringen van geldschieters uit Assen en zakenpartners van de Groningse Stichting Boost-Up, en een samenwerking met de provincie Drenthe. Koops: ‘Bij een val – en alleen dan – krijgt de provincie de geanonimiseerde gegevens van de vallocatie toegestuurd. Dat gaan ze gebruiken om, indien nodig, de fietspaden veiliger te maken.’

De eerste uitleveringen zijn in december gestart. Inmiddels hebben 72 fietshandelaren in Nederland bestellingen geplaatst en zijn er al tientallen Bypoints verkocht. ‘En nee, er zijn nog geen ongevallen gedetecteerd’, zegt Koops.

Gebonk

Of de detector niet nóg zinvoller zou zijn voor mountainbikes in plaats van voor e-bikes? Mountainbikers bevinden zich immers veel vaker ergens in midden het bos, buiten het zicht van voorbijgangers. ‘Misschien is het de moeite waard om daar als volgende stap naar te gaan kijken’, zegt Koops. ‘Maar technisch gezien wordt het dan wel ingewikkelder. Zon fiets krijgt ook zonder te vallen namelijk nogal wat gebonk te verwerken.’