Algemene voorwaarden voor consumenten
Algemene voorwaarden voor Consumenten
FieConn B.V./Bypoint
Versie 05 februari 2024
Inhoudsopgave:
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Artikel 4 – Het aanbod
Artikel 5 – De overeenkomst
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping
Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 9 – De prijs
Artikel 10 – Conformiteit en garantie
Artikel 11 – Levering en uitvoering
Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Artikel 13 – Betaling
Artikel 14 – Klachtenregeling
Artikel 15 – Geschillen
Artikel 16 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door Bypoint (hierna; de ondernemer) worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer;
Abonnement: het Abonnement zorgt ervoor dat de Bypoint contact kan opnemen met de vooraf ingevoerde Contactpersonen zonder koppeling van een mobiele telefoon of app;
Accessoires: producten bijgeleverd bij het Product (zoals de oplaadkabel) of verkrijgbaar zijn in de webshop;
Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden van de ondernemer.
Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
Contactpersoon (betrekkelijk op de elektronische producten van Bypoint): de door de consument ingevoerde Contactpersonen die in geval van een ongeval een sms-bericht ontvangt met daarin de locatie van het ongeval. Het blijft aan de Contactpersonen om hier passend op te handelen;
Dienst (betrekkelijk op de elektronische producten van Bypoint) de combinatie van het Product en het noodzakelijke Abonnement. De combinatie zorgt ervoor dat het Product in contact kan komen met de vooraf aangegeven eigen Contactpersonen;
Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;
Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
Overeenkomst: de Overeenkomst inclusief prijsafspraken, waarvan deze Algemene Voorwaarden deel uitmaken, die de consument is aangegaan door een product van Bypoint aan te schaffen. Voor elektronische producten is de Overeenkomst na het eerste Abonnementstermijn (na één jaar bij het jaarabonnent, na twee jaar bij het tweejaarlijkse Abonnement en na vier jaar bij het vierjaarlijkse Abonnement.) De dienstverlening eindigt op de laatste dag van de maand waarin de opzegging wordt gedaan;
Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
Portal (betrekkelijk op de elektronische producten van Bypoint): in het Portal van Bypoint worden gebruikersgegevens verstrekt om in te loggen in het klantenportaal van Bypoint. In het Portal kan de consument alle gebruikers- en productgegevens inzien en wijzigen van de consument zelf en die van de Contactpersonen;
Product: Aangeschafte product uit het Bypoint assortiment;
Techniek voor communicatie op afstand (betrekkelijk op de elektronische producten van Bypoint): middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen;
Verbinding (betrekkelijk op de elektronische producten van Bypoint): de verbinding tussen de Bypoint en een mobiel telecomnetwerk;
Zichttermijn: indien het Product of de Dienst niet aan de verwachtingen voldoet kan het Product binnen de Zichttermijn van 14 dagen ongebruikt en in originele verpakking geretourneerd worden.
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Naam ondernemer: Bypoint – Bypoint is onderdeel van FieConn B.V.
o Vestigingsadres: Van Vlissingenstraat 1, 9403BB Assen, Nederland
o Telefoonnummer: +31592-250025
o Tijdstip(pen) waarop Bypoint telefonisch te bereiken is; ma-vr 08:30-17:00
o E-mailadres: contact@bypoint.nl
o KvK-nummer: 81853122
o BTW-identificatienummer: NL862244791B01
o IBAN-nummer: NL29RABO0359651380
Artikel 3 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand en bestellingen tussen ondernemer en consument.
2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienst en voorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
5. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst met deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling dat de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benaderd.
6. Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
7. Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
8. De indeling c.q. kopjes van de in deze algemene voorwaarden genoemde artikelen zijn voor het gemak en hebben derhalve geen limiterende werking of zijn anderzijds van invloed op deze algemene voorwaarden.
9. Algemene (inkoop)voorwaarden van de consument worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Artikel 4 – Het aanbod
1. De consument ontvangt het aanbod (de Dienst) (Product en of Abonnement) in een goede staat. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken.
2. De consument dient het Product goed te behandelen en te onderhouden. Om de levensduur van de accu van elektronische apparaten zo lang mogelijk te houden is het van groot belang om het product minimaal eens in de drie maanden op te laden.
3. Bij een loze diefstalmelding worden de eventuele kosten verhaald worden aan de consument.
4. De elektronische producten hebben een waterdichtheid van IP67. Dit betekent dat het Product bestemd is tegen spatwater en opspattend vuil en niet bestemd is tegen zware regenval of onderdompeling in water. Deze waarde kan echter alleen behaald worden wanneer voldaan wordt aan de algemene vereisten. Het volgende is gespecificeerd voor het Bypoint valdetectiesysteem: Het product dient, zoals voorgeschreven, bevestigd te worden aan de fiets (rechtop, aan de achterkant van het frame waar de zadelpen in zit) en voorzien te zijn van het bijgeleverde stofkapje dat de USB-C connector afsluit tegen stof en water.
Alleen op deze manier wordt IP67 waterdichtheid bereikt.
5. Bij de aanschaf van elektronische apparaten van Bypoint is de consument zelf verantwoordelijk om wijzigingen van gegevens bij te houden in het Portal.
6. De werken van de Bypoint Tag Smart is alleen binnen Nederland (met uitzondering van de Waddeneilanden).
7. Om tot opsporing over te gaan, mag een tag niet gesaboteerd zijn en moet er door het KPN LORA-netwerk een nauwkeurige plaatsbepaling gedaan kunnen worden, binnen een door de opsporingsdienst bepaalde haalbare radius (geldend op de Bypoint Tag).
8. Kosten door schade, onjuiste informatieverstrekking of door het gebruik van onjuist geregistreerde gegevens gerelateerd aan de Dienst zijn voor eigen rekening.
9. Het volgende is gespecificeerd voor het Bypoint valdetectiesysteem: Bij wijziging van gegevens van Contactpersonen in de firmware van de Dienst wordt altijd ter verificatie eensms-bericht gestuurd naar de nieuwe contactpersoon. Alle kosten die ten gevolg zijn van de wijziging zijn voor rekening van de consument.
10. Zelf openen van het Product en/of reparaties uitvoeren is niet toegestaan.
11. De Dienst mag enkel gebruikt worden voor het meten en uitvoeren van een valdetectie/alarmering. Vaker onjuist gebruik kan leiden tot een beëindiging van de overeenkomst door de ondernemer. De consument zal dus de Dienst en het Product uitsluitend gebruiken in overeenstemming met de bijgeleverde handleiding en het doel waarvoor deze zijn verstrekt.
12. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
13. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
14. Afbeeldingen bij producten zijn een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten. Ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de echte kleuren van de producten.
15. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
o de prijs inclusief belastingen;
o de eventuele kosten van verzending;
o de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
o het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
o de wijze van betaling, aflevering en uitvoering van de overeenkomst;
o de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de ondernemer de prijs garandeert;
o de manier waarop de consument, voor het sluiten van de overeenkomst, de door hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en indien gewenst herstellen;
o de eventuele andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;
o de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen;
o de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duurtransactie.
Artikel 5 – De overeenkomst
1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
4. De ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
5. De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
a. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
b. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
c. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
d. de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst;
e. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
6. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
7. Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.
8. Het is niet toegestaan om de producten en/of diensten van de ondernemer door te leveren aan derden.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij levering van producten:
1. Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Het product dient ongebruikt en in originele verpakking geretourneerd worden. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekendgemaakte vertegenwoordiger.
2. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
3. Wanneer de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, kenbaar te maken aan de ondernemer. Het kenbaar maken dient de consument te doen middels directe (elektronische) communicatie. Nadat de consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de klant het product binnen 14 dagen retour te sturen. De consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
4. Indien de klant na afloop van de in lid 2 en 3 genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht resp. het product niet aan de ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit.
Bij levering van diensten:
5. Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste 14 dagen, ingaande op de dag van het aangaan van de overeenkomst.
6. Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich richten naar de door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping
1. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
2. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen, mits het voldoet aan de voorwaarden. Het product dient ongebruikt en in originele verpakking geretourneerd worden. Hierbij is wel de voorwaarde dat het product reeds terugontvangen is door de webwinkelier of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden.
Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht
De consument heeft geen recht van herroeping in de gevallen zoals genoemd in artikel 6:230p BW.
Artikel 9 – De prijs
1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen. De consument heeft echter de bevoegdheid om de overeenkomst binnen deze 3 maanden te ontbinden in het geval de prijs wordt verhoogd.
4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
a. Deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen
5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
6. Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk- en zetfouten. Voor de gevolgen van druk- en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk- en zetfouten is de ondernemer niet verplicht het product volgens de foutieve prijs te leveren.
Artikel 10 – Conformiteit en garantie
1. De ondernemer draagt zorg voor het onderhoud, reparatie en/of vervanging van (delen van) het Product zonder extra kosten voor de consument, binnen de garantietermijn van 2 jaar op het Product en 6 maanden op de batterij en Accessoires van het Product die bijgeleverd of aangekocht via de webshop. Dit is anders wanneer die kosten door het handelen van de consument of dat van anderen zijn ontstaan. Dit is alleen het geval als het handelen van de consument niet binnen het normale gebruik van het Product of de Dienst ligt. Hetzelfde geldt voor de Accessoires die verkocht wordt via de webshop, waaronder de oplaadkabel en adapter.
2. De ondernemer staat ervoor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
3. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.
4. Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen binnen 7 dagen na levering aan de ondernemer schriftelijk te worden gemeld. Terugzending van de producten dient te geschieden in de originele verpakking en in nieuwstaat verkerend.
5. De garantietermijn van de ondernemer komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. De ondernemer is echter nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elke individuele toepassing door de consument, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van de producten.
6. De garantie geldt niet indien:
o De consument de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken;
o De geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van de ondernemer en/of op de verpakking behandeld zijn;
o De ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
Artikel 11 – Levering en uitvoering
1. De producten van Bypoint worden geleverd in de productverpakking met bijbehorende handleiding. Bij het valdetectiesysteem inclusief oplaadkabel. Voor het valdetectiesysteem kan de consument zelf het product koppelen met zijn unieke, in de verpakking bijgeleverde activatiecode. Na de activatie moet de consument minimaal drie Contactpersonen aanmelden. Deze Contactpersonen ontvangen ter verificatie een sms-bericht, zodat zeker is dat de Contactpersonen op de hoogte zijn van hun rol.
2. Voor het valdetectiesysteem: Na acceptatie door de drie Contactpersonen hoeft het Product alleen nog opgeladen te worden. De consument is hierna klaar om te fietsen met de Bypoint.
3. Voor het valdetectiesysteem: Mocht het noodlot toe slaan, wordt er een sms-bericht verstuurd naar de Contactpersonen met de exacte locatie waar de consument is gevallen. De Contactpersonen krijgen de keuze om hulp te verlenen of niet. Van deze keuze wordt de consument op de hoogte gehouden.
4. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
5. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.
6. Met inachtneming van hetgeen hierover in lid 4 van dit artikel is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij consument akkoord is gegaan met een langere leveringstermijn. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden. De consument heeft geen recht op een schadevergoeding
7. Alle levertermijnen zijn indicatief. Aan eventuele genoemde termijnen kan de consument geen rechten ontlenen. Overschrijding van een termijn geeft de consument geen recht op schadevergoeding.
8. In geval van ontbinding conform het lid 3 van dit artikel zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding, terugbetalen.
9. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekendgemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
10. Tenzij anders overeengekomen is de consument zelf verantwoordelijk voor het beheer, zoals het controleren van instellingen, van de afgenomen goederen en diensten. Tenzij anders overeengekomen is de consument tevens zelf verantwoordelijk voor de configuratie en de continuïteit van de voor de dienstverlening van de ondernemer benodigde hardware.
11. De ondernemer spant zich ervoor in de diensten in de best mogelijke kwaliteit te publiceren en gedurende de gehele overeengekomen periode actief te houden. De ondernemer staat echter niet in voor de continue kwaliteit en de kwantiteit van de diensten. De ondernemer is op geen enkele wijze aansprakelijk voor enige schade die voortvloeit uit het (tijdelijk) niet (volledig) beschikbaar zijn van de diensten. De ondernemer verleent derhalve geen garantie met betrekking tot de beschikbaarheid van de diensten.
Artikel 12 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
1. Voor het valdetectiesysteem: De minimale duur van het contract bedraagt één jaar. De betalingsverplichtingen lopen door totdat de consument de Dienst via het Portal heeft opgezegd, met in acht name van een opzegtermijn van 1 maand.
2. Voor het valdetectiesysteem: De ondernemer kan na een jaar het contract opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
3. Als de consument zich niet houdt aan zijn verplichtingen uit de Overeenkomst, zoals betalingen, juist gebruik en juiste informatieverstrekking, kan de ondernemer de Dienst stoppen en zelfs het contract beëindigen. Voordat de ondernemer dit doet, wordt eerst zorgvuldig naar de persoonlijke omstandigheden gekeken.
4. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
5. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
6. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
o te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
o tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
o altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
7. Een overeenkomst die voor bepaalde’ tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
8. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
9. Voor het valdetectiesysteem: Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste een maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
10. De ondernemer heeft het recht de overeenkomst met de consument met onmiddellijke ingang voor de toekomst door middel van een schriftelijke kennisgeving zonder (nadere) voorafgaande ingebrekestelling te ontbinden indien:a) De consument in staat van faillissement wordt verklaard, de consument een verzoek tot toepassing van een schuldsaneringsregeling indient of de consument onder curatele of bewind wordt gesteld;
b) Er op een aan de consument toekomend recht beslag wordt gelegd.
Artikel 13 – Betaling
1. Voor het Product betaalt de consument een eenmalige aanschafprijs en voor elektronische producten daarnaast ook Abonnementskosten aan de ondernemer. Dit wordt tijdens de aankoop vermeld op de website en de productverpakking. Dit is vervolgens terug te zien in het Portal.
2. De betaling loopt middels het door de consument gekozen betaalmiddel. De consument kan hierbij kiezen uit de betaalmogelijkheden die wij beschikbaar hebben gesteld.
3. De tarieven kunnen jaarlijks worden verhoogd volgens de CBS Consumenten prijsindex. Daarnaast kan door de ondernemer de prijs worden gewijzigd indien daarvoor een goede reden bestaat. In dit geval heeft de consument de mogelijkheid om de Dienst te beëindigen zonder extra kosten, indien de consument binnen 14 dagen nadat de consument van de wijziging op de hoogte was gesteld dit aan ons schriftelijk hebt medegedeeld.
4. Voor het valdetectiesysteem: Indien de consument niet voldoet aan de bijbehorende abonnementskosten, zullen wij de consument hieraan herinneren. Mocht de consument daarna nog niet betalen, dan herinneren wij de consument nogmaals voordat wij andere maatregelen moeten nemen. Onder deze maatregelen valt ook het stopzetten van de Dienst.
5. Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 7 werkdagen na het ingaan van de bedenktermijn als bedoeld in artikel 6 lid 1. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
6. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
7. In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.
Artikel 14 – Eigendomsvoorbehoud
1. Het eigendom van de te leveren producten gaan, in tegenstelling tot de feitelijke machtsverschaffing, pas over op de consument nadat deze al hetgeen de consument ter zake uit de overeenkomst aan de ondernemer verschuldigd is of zal zijn, volledig heeft voldaan. Hieronder wordt derhalve niet enkel de koopsom gerekend, maar onder andere ook eventuele nader verschuldigde boetes, meerkosten of buitengerechtelijke incassokosten.
2. Ingevolge dit eigendomsvoorbehoud is de consument derhalve niet gerechtigd om de producten te vervreemden of te bezwaren met bijvoorbeeld een pandrecht.
3. De consument verbindt zich, in verband met de effectiviteit van het eigendomsvoorbehoud, om de ondernemer tijdig en adequaat te informeren bij een dreigend faillissement, schuldsanering of wanneer derden dreigen beslag te leggen op een van met eigendomsvoorbehoud geleverde producten. De consument is tevens gehouden ten behoeve van de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken adequaat te verzekeren tegen schade en diefstal.
4. Wanneer de consument in staat van gebreke is van enige verplichting uit de overeenkomst, is de consument verplicht op verzoek van de ondernemer alle benodigde medewerking te leveren waardoor de ondernemer weer onbezwaarlijk over de geleverde producten kan beschikken. Dit houdt mede in de eventuele plicht om op verzoek van de ondernemer de producten voor eigen kosten retour te zenden.
Artikel 15 – Klachtenregeling
1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekendgemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 7 dagen volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd.
3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
4. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
5. Een klacht schort de verplichtingen van de ondernemer niet op, tenzij de ondernemer schriftelijk anders aangeeft.
6. Indien een klacht gegrond wordt bevonden door de ondernemer, zal de ondernemer naar haar keuze of de geleverde producten kosteloos vervangen of repareren.
Artikel 16 – Geschillen
1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Ook indien de consument woonachtig is in het buitenland.
2. Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.
Artikel 17 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Artikel 17.1 – Aansprakelijkheid
1. De ondernemer is niet aansprakelijk voor enige schade die voortvloeit uit de totstandkoming of uitvoering van de Overeenkomst, het gebruik van de Dienst en/of het Product en gekochte accessoires.
2. Mocht de ondernemer toch aansprakelijk zijn dan is de aansprakelijkheid in ieder geval beperkt tot de hoogte van het voor het geldende maandelijkse tarief.
3. Voor een aantal gevallen sluit de ondernemer aansprakelijkheid expliciet uit. Dit zijn gevallen van:
o het niet kunnen inschakelen van de opgegeven contactpersonen en dergelijke (betrekkelijk op de elektronische producten van Bypoint);
o het niet of te laat aanwezig zijn van de contactpersonen en dergelijke (betrekkelijk op de elektronische producten van Bypoint);
o het onnodig inschakelen van nooddiensten/hulpdiensten door ontactpersonen (betrekkelijk op de elektronische producten van Bypoint);
o schade door het handelen van een ingeschakelde contactpersonen (betrekkelijk op de elektronische producten van Bypoint);
o schade door het niet goed functioneren van de Dienst, het Product, het Abonnement, verbindingen of Accessoires, zoals, maar niet beperkt tot, het niet volledig opgeladen zijn van het product;
o schade door onbevoegd gebruik van de Dienst of van eventuele onrechtmatige daden;
o schade/storing door overschrijding van de IP65 norm.
o storingen van het Product, Verbinding, Abonnement of Dienst (betrekkelijk op de elektronische producten van Bypoint);o tekortkomingen in elke vorm in de dienstverlening van derden, zoals aanbieders van telecommunicatienetwerken of -diensten, internet- en/of sms-diensten, zijn niet aan de ondernemer toerekenbaar.
o Afwijking van de theoretisch berekende batterij/accu levensduur.
4. De ondernemer is niet aansprakelijk voor schadetoebrengend handelen of nalaten van de Klant of de Eindgebruiker, waaronder begrepen het wijzigen van of aan (laten) brengen van wijzigingen in de door de ondernemer ontwikkelde software of geleverde hardware.
5. Ondernemer is niet aansprakelijk voor schade die, of die mede, is veroorzaakt door Ongeoorloofd Gebruik door of namens de Klant of de Eindgebruiker of voor schade die mede is veroorzaakt omdat de Klant niet voldoet aan de geldende veiligheidsinstructies, of aan enig ander voorschrift voor de Producten.
6. Voor zover werkelijk mogelijk, is de ondernemer niet aansprakelijk voor de door haar medewerkers en/of de door haar ingeschakelde derden toegebrachte schade aan de Klant of aan derden. De aansprakelijkheidsbeperking in dit artikel geldt mede ten aanzien van derden die de ondernemer ten behoeve van de uitvoering van de Overeenkomst inschakelt, alsmede ten aanzien van personen voor wie de ondernemer aansprakelijk is.
7. De in dit artikel genoemde beperkingen komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van ondernemer. Ondernemer is echter niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van niet-leidinggevend personeel en door Ondernemer ingeschakelde derden.
8. Artikel blijft van kracht na beëindiging (door opzegging dan wel ontbinding) van de overeenkomst.
Artikel 17.2 – Privacy
1. De ondernemer heeft voor het goed kunnen uitvoeren van de Dienst een aantal anonieme gegevens van de consument nodig. De ondernemer verzamelt, gebruikt en bewaart deze anonieme gegevens alleen voor zover dit nodig is.
2. De ondernemer gaat hier zorgvuldig mee om en deelt deze gegevens voor zover dat nodig is alleen met:
o door de consument opgegeven contactpersonen;
o nooddiensten/hulpdiensten;
o organisaties die betrokken zijn bij het alarmeren;
o organisaties die betrokken zijn bij het fietsveiliger maken van Nederland.
3. De ondernemer werkt samen met partners aan het fietsveiliger maken van Nederland. Dit doet de ondernemer door de consument enkele anonieme vragen te stellen, zoals: welk type fiets heeft u, welk fietsmerk gebruikt u, wat is uw fietsgebruik. Antwoorden op deze vragen worden samen met mogelijke vallocaties anoniem gedeeld om efficiënt in te kunnen spelen op het verbeteren van de fietsomstandigheden in Nederland.
4. De consument kan de ondernemer altijd vragen om deze gegevens in te zien. Ook kan de consument met de ondernemer bekijken of bepaalde gegevens mogelijk uit de systemen verwijderd kunnen worden.
Artikel 17.3 – Bevoegde rechter
1. Op de Overeenkomst met de ondernemer is het Nederlands recht van toepassing. De ondernemer probeert elk probleem met de consument in onderling overleg op te lossen. 2. Als dit niet lukt, moeten alle geschillen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de Rechtbank Noord-Nederland.